اخبار کرمان

برگزاری نشست بررسی چالش‌ها و فرصت‌های صنعت طیور گوشتی کشور در کرمان

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمان، سیدحسن مهدی مدیرعامل اتحادیه مرغداران استان کرمان عصر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه استان کرمان با بیان اینکه تولیدکنندگان در خط مقدم جبهه اقتصادی و تامین امنیت غذایی در کشور و استان کرمان قرار دارند، اظهار داشت: متاسفانه وضعیت بازار ثبات لازم را ندارد و در مسیر راه با چالش‌های مختلفی روبه‌رو می‌شویم که به دلیل عدم برنامه‌ریزی است.

وی با بیان اینکه قرار است سومین سومین نشست بررسی چالش‌ها و فرصت‌های صنعت طیور گوشتی همراه با نمایشگاه تخصصی صنعت طیور گوشتی در کرمان برگزار شود، گفت: این نشست اتحادیه شرکت‌های تعاونی کشاورزی مرغداران استان کرمان با همکاری سازمان مرکزی تعاون روستایی مدیریت استان، جهاد کشاورزی استان و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان برگزار می‌شود.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران استان کرمان بیان کرد: این نشست با سه هدف حرکت مجدانه بخش خصوصی در راستای تامین امنیت غذایی منطقه و کشور، ارتقا سطح اطلاعات و آگاهی تولیدکنندگان، کارشناسان فنی و فعال در حوزه صنعت طیور گوشتی و تعامل و هماهنگی بیشتر برای برنامه‌ریزی هدفمند برای تولید گوشت مرغ منطقه و کشور برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اعضای اتحادیه‌های مرغداران جنوب‌شرق کشور در این نشست حضور دارند، گفت: به نمایندگی از استان‌های مازندران، گیلان، خوزستان، زنجان، گلستان، اصفهان و سایر استان‌ها نیز در این نشست حضور دارند.

مهدی با بیان اینکه تقریباً ۵۰ درصد نمایندگان بخش تولید مرغ کشور در این نشست حضور پیدا می‌کنند، ادامه داد: این نشست 24 تا 26 بهمن‌ماه در محل تالار فرهنگ و هنر کرمان برگزار می‌شود و با برنامه‌ریزی انجام شده توسط اتحادیه مرغداران کشور، نشست چهارم در استان دیگری برگزار خواهد شد.

وی افزود: در حوزه‌های اقتصاد زنجیره تولید گوشت مرغ، استانداردهای بهداشتی تولید گوشت، اهمیت تولید جوجه یک روزه سالم و بهسازی و نوسازی در راستای ارتقای سطح بهره‌وری و کاهش هزینه‌ها با حضور کارشناسان خبره جلساتی برگزار می‌شود.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران استان کرمان ابراز داشت: نشست‌های کارشناسی با حضور مدیران عامل اتحادیه‌های مرغداران جنوب‌شرق کشور نیز در این همایش برگزار می‌شود که در راستای تعامل و برنامه‌ریزی برای تولید بهتر گوشت مرغ موثر خواهد بود.

وی با بیان اینکه در روز نخست این همایش نشست‌های کارشناسی در سطح استان و منطقه جنوب‌شرق کشور برگزار می‌شود، ادامه داد: در روز دوم جمع‌بندی لازم انجام و تقدیم وزارت جهاد کشاورزی خواهد شد و امیدوار هستیم بتوانیم بعد از این همایش با برنامه بهتر و یک کار برنامه‌ریزی شده در راستای تولید گوشت مرغ در استان و کشور گام برداریم.

مهدی با اشاره به اینکه ماهانه حدود دو میلیون و ۵۰۰ هزار قطعه جوجه‌ریزی در استان کرمان انجام می‌شود، گفت: ماهیانه 170 تن گوشت مرغ به طور متوسط در سطح استان کرمان تولید می‌شود که با برنامه‌ریزی انجام شده در دی ماه این عدد به 3 میلیون و چهارصد هزار قطعه افزایش پیدا کرده است که عدد قابل توجهی است.

وی با بیان اینکه این مقدار تولید به دلیل این است که در آستانه پایان سال، نوروز و ماه مبارک رمضان هستیم و تقاضا در این ایام بیشتر خواهد بود، افزود: نیاز استان کرمان ۲۲۰ تا ۲۳۰ تن گوشت مرغ در روز و تعداد ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار قطعه جوجه‌ریزی در ماه است.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران استان کرمان با اشاره به اینکه در حال حاضر ۳۰ درصد نیاز استان کرمان در زمینه گوشت مرغ از سایر استان‌ها از جمله یزد و فارس تامین می‌شود، ادامه داد: در استان کرمان حدود 620 واحد مرغ گوشتی داریم که ظرفیت جوجه‌ریزی 11 میلیون قطعه در آنها وجود دارد اما به دلیل مسائل بهداشتی حدود 30 درصد ظرفیت فعال است.

وی با بیان اینکه با توجه به اقلیم استان کرمان نمی‌توان همه ظرفیت مرغداری‌ها را فعال کرد و مجبور هستیم از حداقل ظرفیت برای جوجه‌ریزی استفاده کنیم، گفت: برنامه‌ریزی جدید وزارت جهاد کشاورزی این است که تمام استان‌ها نه تنها باید مرغ مورد نیاز خود را تامین کنند بلکه باید به صادرات نیز فکر کنند.

مهدی با اشاره به اینکه تامین به موقع نهاده‌های دامی و قیمت مناسب جوجه یک روزه و مهمتر از همه بازار مصرف می‌تواند در تولید گوشت مرغ موثر باشد و تولیدکننده تولید خود را استمرار بدهد، افزود: هر کدام از این موارد با مشکل روبه‌رو بشود ما دچار تولید سینوسی خواهیم شد.

وی با اشاره به تعریف مرغ سایز، بیان کرد: مرغ سایز تولید گوشت مرغ با وزن ۱۲۰۰ تا ۱۸۰۰ گرم است که سالمترین مرغ با کمترین چربی و مواد زاید است که این مهم نیاز به فرهنگ‌سازی و تولید یکپارچه در سطح کشور دارد؛ اگر مرغ سایز در کشور تولید شود هم تولید کننده و هم مصرف کننده سود خواهد برد و مصرف مرغ سالم‌تر قطعاً برای جامعه مفیدتر خواهد بود.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران استان کرمان با بیان اینکه ۱۱ شرکت تعاونی ذیل اتحادیه مرغداران استان کرمان در شمال استان فعالیت می‌کنند، گفت: در جنوب استان کرمان حدود 16 واحد تولید گوشت مرغ داریم که نسبت به جمعیت این منطقه خیلی کم است و سه شهرستان کرمان، رفسنجان و سیرجان بیش از 65 درصد مرغ استان کرمان را تولید می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه تعاونی‌ها باید به سمت زنجیره شدن حرکت کنند و این تلاش آغاز شده و در حال حاضر بیش از 300 میلیارد تومان نقدینگی نیاز است تا زنجیره تولید مرغ حداقلی ایجاد شود، افزود: از سه سال گذشته اقدامات خوبی انجام شده تا زنجیره تولید مرغ در مرکز استان کرمان ایجاد شود و نتایج خوبی هم گرفتیم و این حرکت ادامه دارد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا