راورگردش و تفریح در راور

مزار شاه راور

مزار شاه راور

جهت دسترسی به این روستا از شهر کرمان از دو راه می توان استفاده نمود .راه اول از طریق روستای کوهپایه ده لوءلوء و هینمان و باغ برزی است که کوتاه تر اما حدود ۳۰ کیلومتر آن جاده خاکی است و می بایست از یک گردنه نسبتاّ صعب العبور موسوم به گدار دُرّان عبور نمود تابه روستای تیکدر پاسنگ و از آنجا به روستای اسلام آباد دُرّان رفت و از طریق مسیر رودخانه غار به مزار شاه رسید و راه دوم که مقداری طولانی تر است اما قسمت زیادی از آن آسفالته است و گردنه صعب العبوری نیز در بین راه ندارد از طریق جاده زرندی و چترود به حُرجُند و گزک آمده و تا از آنجا به اسلام آباد دُرّان رسید . قبل از اسلام آباد راه انحصاری روستای مزار شاه دو شاخه می شود یک شاخه از آن از طریق روستای اسلام آباد به سمت شمال رفته تا به دره رودخانه غار رسیده ودر کف دره جاده در مسیر حرکت آب که ریگزار درشت بوده و مسیر حرکت کاملاّمشخصی نیز نداشته ومی بایست با اتوموبیل بدون توقف با سرعت نسبتاّ زیاد حرکت نموده تا در بعضی جاها که ریگها بر روی هم انباشته است فرو ننشیند ولی این مسیر ۵ کیلومتری بسیار جالب ودیدنی بوده و انسان متحیر ومجذوب شاهکارهای بی نظیر طبیعت این محل می گردد.شاخه دیگری از راه قبل از اسلام آباد از طریق پشته کوه با پیچ وخم های زیاد به سمت مزار شاه منتهی می گردد که کمی نیز طولانی تر است.

دراین روستای کوچک فقط یک خانوار به طور دائم سکونت دارد که خانواده پیر مرد وپیرزنی است مشهور بهحسن مزار بان که با فرزندان و نوه هایش سالهای سال است وظیفه حفظ ونگهداری این بقعه را برعهده دارند . در ایام تعطیل سیل زائرین از روستاهای دور ونزدیک و شهرهای اطراف به این محل سرازیر می گردد و در محل هایی که به همین منظور ساخته شده است اقامت می نمایند .

دراین روستا دو مقبره ی مربوط به روزگاران گذشته را در آرامگاهی شبیه به گنبد جبلیه ی کرمان در خود جای داده است ،یکی از آن لوط پیامبر و دیگری مربوط به ابراهیم ادهم.البته سنگ مزار این دو آرامگاه قدمت چندانی ندارد و بر روی آنها عبارت ” شاه سلطان ابراهیم ادهم ” و ” پیغمبر لوط ” نوشته شده است.هر دو کنار هم جای دارند و سنگ مزار های فراوان دیگری را ــ که اغلب مربوط به سده ی یاز دهم هجری است ــ در آن محدوده می توان دید. در گوشه ی شرقی مزار شاه نیز به مکانی موسوم به ” چله خانه ” بر می خوریم که محیط پیرامونش ، آرامگاه تعدادی از دراویش سده های دهم و یاز دهم سلسله ی نعمت اللهی از قبیل محمود شاه ، سلطان عبد الرزاق و … را در خود جای داده است. یک مزاربانی در آنجا بوده که وقتی کسی به آنجا می‌رفته، این مصراع را به عنوان کرامات پیشگویی از قول ابراهیم ادهم می‌خوانده:‌
گهی بلخم گهی بغداد ، ولی قبرم به کوهپایه‌ …

خانواده ادهمی در کرمان هم منسوب به او می‌شده.

علاوه بر شواهد و قراین فوق ، و افزون بر اشا ره ی برخی کتب عرفانی چون طرائق الحقایق به آرامگاه سلطان ابراهیم ادهم در روستای مزار شاه راور ، تاملی در فرهنگ عامه ی مردم منطقه نیز موید همین نکته است چرا که بسیاری از داستانها و افسانه های مربوط به زندگانی شاه شوریده ی بلخ ــ ابراهیم ادهم ــ را می توان بارها و بارها از زبان روستاییان آن حوالی شنید و ذکر کرامات وی نیز ــ که در برخی موارد مشابه همان چیزی است که عطار در تذکره می گوید ــ نقل محفل این پاکان خاکی نهاد است.

رحمتی دان امتحان تلخ را نقمتی دان ملک مرو و بلخ را

آن براهیم از تلف نگریخت و ماند این براهیم از شرف بگریخت و راند

آن نسوزد وین بسوزد ای عجب نعل معکوس است در راه طلب

مثنوی ۶ /۱۷۳۶ –۱۷۳۸

ساختمان اصلی بقعه مزار شاه بنایی است با گنبد آجری که در زیر این گنبد آجری ضریح فلزی است که در درون آن دو سنگ قبر کنار هم دیده می شود . قبر سمت چپ را متعلق به حضرت لوت نبی صلوت الله علیه پیامبر الهی می دانند و قبر سمت راست را متعلق به عارف خدا جو و وارسته ابراهیم ابن ادهم رحمه الله علیه می دانند . و بنا به اعتقادات مردم محل که گفته می شود لوت پیغمبر در شهر خود که در حوالی همین محل با خانواده خود می زیسته است (به اعتقاد بعضی کلوت های شهداد که از دور شبیه خرابه های شهرهای قدیمی می مانند شهر لوت بوده است)که به امر الهی با دختران خود از شهر خارج شده تا مردم گنهکار شهر که بر عمل زشت خود اصرار داشتند به عقوبت برسند . حضرت لوت به همراه دختران خود به ارتفاعات این منطقه آمده و وقتی از دور به پشت سر خود یعنی شهر لوت نظاره می نمایند می بینند که شهر به یکباره زیر و زبر شده و تمام اهالی شهر به همراه همسر حضرت لوت ازبین رفتند. و حضرت لوت با دختران خود در این محل ماوا گزیده تا پایان عمر شان در این محل زندگی کرده اند. و بنا به گفته مزار بان اینجا در سالهای دور در این محل سردابی بوده است که محل دفن یا نگهداری اجساد دختران حضرت لوت بوده است و خانم مومنه ای موسوم به بی بی به این سرداب رفت آمد داشته است و در اینجا قسمتی از موهای سر دختران حضرت لوت نمایان بوده که بی بی آنها را شانه وحنا می نموده است و مردان به هیچ وجه حق ورود به این محل را نداشتند و معتقد بودند اگر کسی وارد این محل شود چشمانش کور خواهد شد . اما در حال حاضر اثری ازاین محل وجود ندارد و ظاهراّ در نو سازی های قرن گذشته ازبین رفته است . همچنین در زیر قبور یاد شده سرداب دیگری وجود دارد که چندی پیش در سال ۱۳۸۵ مورد دستبرد چند نفر قرار گرفته واشیایی را که معلوم نیست چه بوده است را به سرقت برده اند.

امروزه مجموعه زیارتی مزار شاه اوضاع واحوال خوبی ندارد ساختمانها و بنا های موجود اکثرا قدیمی وفرسوده که نیاز به تعمیر و مرمت و زیبا سازی وفضا سازی جدید دارند و همچنین محل های اقامتی و سرویس های بهداشتی آن جوابگوی تعداد کثیر زائرین نیست و از نظر بهداشتی و نظافتی نیز احتیاج به مراقبت و پاکسازی بیشتری است که جا دارد مسئولین امر خصوصاّ متولیان سازمان اوقاف وامور خیریه توجه بیشتری به این محل نموده تا این مکان بی نظیر در استان کرمان که هم جایگاه حضرت لوت ، پیامبر الهی و هم مزار ابراهیم ادهم یکی از مشاهیر دینی ومذهبی عالم اسلام است به نحو شایسته ای حفظ ونگهداری شود و زمینه توسعه وعمران آن نیز فراهم گردد.

در فاصله کمی در سمت شمال بقعه مزار شاه کوهی به ارتفاع۱۵۶۵ متر وجود دارد که خانواده مزار بان با تاکید بسیار معتقد بودند پنجشنبه ها صدای نقارخانه حرم حضرت رضا علیه السلام در مشهد مقدس را شنیده اند. و همچنین در سمت جنوب آن در فاصله دورتری کوه بلندی دیده می شود موسوم به تافک میر محمدی و همچنین در آنسوی دره مزار شاه در سمت جنوب نیز دیواره های بسیار بلند دره رودخانه غار با اشکال فرسایشی زیبا و شیار شیار اما ریزشی وبسیار خطرناک است که مشهدی حسن مزار بان در جوانی اش با رفتن به وسط این دیواره برای مردم وزائرین نمایش می داده است و این دیواره موسوم است به دیواره حسن شاه بان .

در روستای مزار شاه تنها منبع آب شرب چشمه ی کوچکی است به نام چشمه آب زارچو(زارچ نام محلی درختچه زرشک وحشی است)که در یک کیلومتری غرب روستا در نزدیکی دیواره طاق مانند دره رودخانه غار موسوم به اشکفت واقع است . متاسفانه در این زمان(پاییز ۱۳۸۷)آب چشمه قطره قطره جاری است و در حوضچه کوچک سیمانی جمع شده و مورد استفاده واقع می شود.آب رودخانه غار گرچه فراوان وبه اندازه کافی در شبکه آب لوله کشی روستا وجود دارد اما چون کمی شور است مصرف شرب ندارد. کسانی که قصد بازدید و زیارت مزار شاه خصوصاّ در ایام تعطیل و شلوغی از این محل را دارند توصیه می گردد آب آشامیدنی کافی به همراه خود داشته باشند تا دچار مشکل نگردند.

همچنین گفتنی است که در نزدیکی روستای مزار شاه ، محلی هست به نام ” غار ابراهیم ” یا غار چله خانه که ساکنان محلی آن را ریاضت خانه ی ابراهیم ادهم می دانند و عقیده دارند که تاکنون صاحبدلان بسیاری در آن مکان به تزکیه ی نفس و پالودن روان پرداخته اند.این غارتاریخی و دیدنی در فاصله ۶ کیلومتری شرق مزار شاه در امتداد دره رودخانه غار که به سمت چاله لوت جاری است در یک دره فرعی که به دره رودخانه غار منتهی است قرار دارد .و به این سبب موسوم به غارچهل خانه یا به عبارتی چله خانه است که بنا به اعتقادات مردم این غار احتمالاّ هم محل وجایگاه سکونت و جانپناه حضرت لوت ودخترانش بوده است و هم ابراهیم ادهم نیز جهت عبادات و سیر وسلوک عارفانه خود به این غار می رفته است و چله نشینی داشته است . وهمچنین گفته می شود تقی خان دُرّانی که مدتی بر کرمان استیلا داشته است جهت مخفی کردن اشیا گرانقیمت وثروت بدست آورده خود از این غار استفاده می نموده است و برای اینکه محل مخفی کردن این اموال حفظ بماند هر کسی را که برای حمل اموال به این غار می فرستاده است را از بین می برده است . در این غار هنوز خشت های قدیمی که برای درست نمودن فضا هایی در داخل غار استفاده می شده است وجود دارد و همچنین آثار حفاری هایی غیر مجاز که احتمالاّ توسط افراد سود جو صورت گرفته است نیز دیده می شود . راه ورود به این غار بسیار صعب العبور است بطوری که باید جهت ورود به این غار از یک دامنه سست و ریزشی که شیبی تند به ته دره عمیق دارد بالا رفت تا به دهانه غار که در بالای یک پرتگاه و دیواره بلنداست رسید و به آسانی نمی توان به آن دسترسی داشت و توصیه می گردد جهت بازدید از این محل از کمک راهنمای محلی استفاده گردد .

مزار شاه راور

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا