سیرجاناماکن تاریخی سیرجان

بازار تاریخی سیرجان

بازار تاریخی سیرجان

بازار سیرجان ۱۵۰ سال است که داد‌وستد اهالی شهر و تجار را نظاره‌ می‌کند، از چرب‌زبانی‌ها آن‌ها گرفته تا چانه‌زنی‌ها را می‌شنود و همه را درون خود نگاه می‌دارد. این بازار به‌دلیل موقعیت مرکزی همچنان به‌عنوان یکی از مراکز خرید و جاهای دیدنی سیرجان به شمار می‌آید؛ مکانی اید‌ئال برای تماشای تاریخ و معماری، تجربه فرهنگی و خرید سوغاتی.

تاریخچه بازار سیرجان
احتمالا قدمت اولین بازار سیرجان (بازار کهنه) به دوره قاجار بازمی‌گردد و در زمان سلطنت محمد شاه قاجار احداث شده است. در سال ۱۳۳۲ شمسی، بازار را مورد مرمت و بازسازی قرار دادند که این کار توسط معمار خوش‌سلیقه سیرجانی، استاد غلام عباس معماریان، انجام گرفت. به‌دلیل موقعیت مناسب در مرکز شهر، این بازار با عمری بیش از یک قرن، همچنان پابرجا است و محل داد‌و‌ستد به شمار می‌رود.

بازار سیرجان کجاست؟
بازار سيرجان در مركز شهر قرار دارد. وقتی وارد خيابان امام خمينی می‌شويم، كمی جلوتر از بازار جدید كوثر، سمت راست خيابان دو بازار را مجاور یک‌دیگر مشاهده می‌كنيم كه به بازارهای نو و كهنه معروف هستند. اين دو بازار به بازارهای جنبی راه دارند.

آدرس: استان کرمان، سیرجان، خیابان امام خمینی

بخش‌های بازار سیرجان
بازار کهنه
با ورود به بازار قديمی سيرجان (بازار كهنه)، بوی دواهای عطاری‌ها به مشام می‌رسد. سقف‌های گنبدی بازار با تابش پرتوهای آفتاب از نورگيرهای سقف، جلوه خاصی به اين بازار قديمی می‌دهد. مغازه‌های اين بازار بيشتر شامل عطاری‌ها و شيرينی‌فروشی‌ها می‌شود.

بازار نو
انتهای بازار کهنه به بازارچه‌ای می‌خوريم كه به بازار نو و ميدان نخودبريزی راه دارد. در اين بازار بيشتر پارچه‌فروشی و طلافروشی را می‌بينيم. شكل و شمايل بازار نو مانند بازار كهنه است، با اين تفاوت كه از بوی عطاری‌ها خبری نيست و كمی هم باريک‌تر از بازار كهنه است.

بازار آقا ابراهیم
در انتهای بازار نو به بازارچه‌ای می‌رسيم كه به انتهای بازار كهنه و بازار آقا ابراهيم متصل می‌شود. از همين بازارچه وارد بازار آقا ابراهيم می‌شويم. اين بازار و بازار كهنه و نو موازی يكديگر هستند. در بازار آقا ابراهيم گليم‌های قديمی و فرش‌های مختلف فروخته می‌شود. اين بازار به كاروانسرای سيرجان راه دارد.

بنای تاریخی بازار سيرجان

بازار کلاه مال‌ها
در ابتدای بازار کهنه (سمت چپ) راهروی باریکی به چشم می‌خورد که روزگاری محل کسب کلاه‌مال‌ها بوده است و در حال حاضر رونقی ندارد. مسجد کلاه مال‌ها (مسجد امام جعفر صادق (ع)) در سمت راست همین بازار قرار دارد. از تاریخ ساخت مسجد بیش از یک قرن می‌گذرد.

بازار کچکو
در اواسط بازار کهنه، سمت راست بازارچه‌ای‌ است معروف به بازار کچکو (بازار کوچولو). این بازارچه دو بازار نو و کهنه را به هم متصل می‌کند و محل کسب بزازها است.

بازار یهودی‌ها
بازار دیگری از بازار کهنه منشعب می‌شود که به بازار عباس دارابی و یهودی معروف بوده است. بازار یهودی‌ها به نام بازار جودا (جهودها)، بازار ملاهارون یهودی و بازار دارابی و بعضا بازار کاشی‌گرها نیز خوانده می‌شود. البته به‌دلیل تخریب بخشی از بازار، محل دقیق آن و راهروی متصل معلوم نیست. در حال حاضر یکی دو مغازه خزازی و اجناس پلاستیکی در آن فعالیت دارند و راهرویی است به طرف پارکینگ و بازار آقا ابراهیم.

, بازار تاریخی سیرجان

, بازار تاریخی سیرجان

, بازار تاریخی سیرجان

بازار تاریخی سیرجان

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا