بردسیراماکن تاریخی بردسیر

برج نگار (مناره مسجد جامع نگار) بردسیر

برج نگار (مناره مسجد جامع نگار) بردسیر

بردسیر یکی از شهرهای استان کرمان است که در فاصله کمتر از ۱۰۰ کیلومتری از مرکز استان قرار دارد. دیدنی های بردسیر شامل آثار تاریخی و جاذبه‌های طبیعی می‌شوند که در این شهر و نواحی اطراف آن واقع شده‌اند. برج نگار یکی از بناهای تاریخی بردسیر است که در نزدیکی آن قرار گرفته است.

برج نگار در واقع مناره‌ای بازمانده از مسجدی است که در دوران سلجوقی ساخته شده بود. آجرچینی خاص و کاشی‌های فیروزه‌ای، این مناره را چشم‌نواز کرده‌اند. با توجه به ارزش تاریخی و معماری، همچنین برج نگار در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آدرس: استان کرمان، شهرستان بردسیر، نگار، خیابان هدایتی 

درباره برج
برج در لغت به‌معنای بنایی بلند و باریک و استوانه‌ای یا چند پهلو است که کاربردهای گوناگونی دارد. برج‌های ایران به‌صورت حصاری استوانه‌ای و مستقل در نزدیکی دیوار شهرها یا قلاع قرار داشتند و گاه نیز متصل به استحکامات قلعه ساخته می‌شدند. علاوه بر قلاع، در دو سوی در ورودی کاروان‌سراها نیز برای دیده‌بانی و مراقبت برج‌هایی ساخته می‌شد. برخی بناهای بلند و مرتفع ایران نیز که سابقه تاریخی دارند، برج نامیده می‌شوند و کارکرد آن‌ها متفاوت بوده است. برای مثال بسیاری بناهای مناره مانند و برخی از بناهای آرامگاهی برج نامیده می‌شوند.

تاریخچه برج نگار
برج نگار در واقع مناره‌ای از مسجد بوده است. این مسجد که به دوره سلجوقی تعلق داشت، امروزه تماما از میان رفته است و به‌جای آن بناهای جدیدی ساخته‌اند.

برج نگار با آجرچینی و کاشی‌کاری تزیین شده است
خاندان سلجوقی از آسیای مرکزی وارد ایران شدند، اما به‌علت تحولات نژادی به ترکمان شهرت یافتند. سلجوقیان با آمدن به ایران، فرهنگ ایرانی را پذیرفتند و با به‌کارگیری دیوانسالاران ایرانی، خدمات بسیاری به فرهنگ و معماری ایران کردند. در تاریخ ۱ اردیبهشت ۱۳۷۷، برج نگار با عنوان مناره مسجد جامع نگار و شماره ثبتی ۲۰۰۴، در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

معماری برج نگار
برج نگار با طراحی خاصی آجرچینی شده است. روی برج، کتیبه‌ای با خط کوفی کار کرده‌اند که جنس آن از کاشی فیروزه‌ای است. خط کوفی یکی از چندین خط اسلامی محسوب می‌شود که منسوب به کوفه است. این خط در اوایل دوره اسلامی بیشتر کاربرد داشت و بعد از آن به‌کارگیری خطوط دیگر مانند نسخ، کاربرد آن کم شد. برج نگار دارای پلکانی مدور برای بالا رفتن از مناره است که به زیباتر شدن برج و معماری آن کمک بسیاری می‌کند. این برج از گذشته تاکنون تغییرات و دگرگونی‌های بسیاری را تجربه کرده است.

برج نگار (مناره مسجد جامع نگار) بردسیر

 

برج نگار (مناره مسجد جامع نگار) بردسیر

برج نگار (مناره مسجد جامع نگار) بردسیر

برج نگار (مناره مسجد جامع نگار) بردسیر

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا