استان کرمانمکان های تاریخی کرمانشهر کرمان

بنای بیمارستان نوریه کرمان

بنای بیمارستان نوریه کرمان

شهر کرمان یکی از قدیمی‌ترین شهرهای ایران است که تعدادی زیادی از بناهای تاریخی و مکان های دیدنی استان کرمان را در خود جای می‌دهد. این آثار هرکدام به دوره‌ای خاص تعلق دارند و هر یک حاکی از تاریخ غنی این شهر هستند.

شاید با دیدن عبارت «آثار تاریخی»، بیمارستان گزینه‌ای نباشد که به ذهن‌تان بیاید؛ اما در شهر کرمان بیمارستانی قدیمی با سردری زیبا وجود دارد که با نام «بیمارستان نوریه» مشهور است. این بیمارستان با قدمتی که به دوره قاجار بازمی‌گردد، اولین بیمارستان کرمان به حساب می‌آید.

امیدواریم هیچ‌وقت به‌عنوان بیمار مجبور نشوید به بیمارستان نوریه سر بزنید! ولی اگر شخصی علاقه‌مند به بناهای قدیمی هستید، باید بگوییم که بیمارستان نوریه در محله زريسف كرمان، در غرب کرمان واقع شده است. این منطقه تعدادی از جاهای دیدنی کرمان، از جمله یخچال زريسف را در خود جای می‌دهد.

بیمارستان نوریه به‌عنوان نخستین بیمارستان بومی شهر کرمان که قدمتی بیش از صد سال را دارا است، با شماره ثبت ۳۶۳۶ در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد.

آدرس: استان کرمان، کرمان، ابتدای سه‌راه مدیریت

تاریخچه بیمارستان نوریه
قدمت بیمارستان نوریه به سال ۱۲۹۶ هجری شمسی برمی‌گردد. «نورالله خان»، نوه «ابراهیم‌خان ظهیرالدوله»، حاکم وقت کرمان بود و با لقب «ظهیرالممالک» شناخته می‌شد. از آنجا که نورالله خان برای مراجعه به مراکز درمانی به‌منظور درمان بیماری خود، مشکلات و سختی‌هایی داشت، در سال ۱۲۹۶ تصمیم به ساخت «مریض‌خانه و معلم‌خانه طبی نوریه» گرفت.

پس از ساخت بیمارستان، در ابتدای کار، اغلب مردم به‌سبب دوری و قرارگیری آن در میان باغ‌ها و خانه‌های ثروتمندان و حاکمان کرمان به آن جا مراجعه نمی‌کردند. بدین‌ترتیب بیمارستان بیشتر مورد استفاده خانواده‌های مرفه و حکام بود. ولی با گسترش شهر به‌سمت غرب، این بیمارستان بیش از پیش جزیی از شهر به حساب می‌آمد و استفاده عموم مردم نیز از آن افزایش یافت.

نورالله خان برای ساخت این مرکز درمانی، دارایی‌ها و املاک خود اعم از مزارع بیاض، کریم‌آباد، گلنا‌آباد، کبوترخان، باغ زریسف و خانه واقع در کنار آن را وقف کرد. بیمارستان نوریه یا همان مریض‌خانه و معلم‌خانه طبی نوریه، اولین بیمارستان بومی شهر کرمان است.

مشخصات بیمارستان نوریه
در همان ابتدا که بخواهید وارد این بیمارستان شوید، سردر ورودی زیبای آن توجه شما را به خود جلب خواهد کرد. در ساخت این سردر از آجرکاری‌ها و کاشی‌کاری‌های جذابی استفاده شده است. خشتی نیز در میان آن قرار داده‌اند که با خطی زیبا عبارت «مریض‌خانه و معلم‌خانه طبی نوریه» و در زیر آن نام واقف، سال تاسیس بیمارستان و همچنین نام متولی بنا آورده شده است.

از سردر که بگذریم، با ورود به محوطه، ساختمان اصلی بیمارستان را می‌بینیم که در سه طبقه ساخته شده است. نکات مثبت زیادی در مورد این بیمارستان وجود دارند. به‌عنوان نمونه، بیمارستان دارای تعداد زیادی درخت و مساحت مناسبی از فضای سبز است و همچنین ترافیک در خیابان‌های اطراف آن معمولا سنگین نیست. همچنین بیمارستان در منطقه‌ای خوش آب‌و‌هوا واقع شده است. این‌ها همگی نقاط قوتی برای بیمارستان نوریه به حساب می‌آیند و این بیمارستان تاریخی را برای جذب گردشگران سلامت در استان کرمان مساعد می‌سازند.

امکانات بیمارستان نوریه
هم‌اکنون بیمارستان نوریه با عنوان «بیمارستان اعصاب و روان نوریه» و به‌عنوان یک مرکز تخصصی در زمینه اعصاب و روان در خدمت مردم شهر کرمان است. فاز دوم بیمارستان نوریه نیز در سال ۱۳۹۵ افتتاح شد. بیمارستان اعصاب و روان نوریه دارای ۷۰ تخت است. از بخش‌های مختلف آن می‌توان به روانپزشکی مردان، روانپزشکی زنان، متادون، اورژانس، کلینیک و پاراکلینیک و درمانهای غیر دارویی اشاره کرد.

این بیمارستان با به‌روزترین دستگاه‌های پزشکی، خدمات گوناگونی همچون بستری و سرپایی، درمان اعتیاد، درمان اختلالات روانی کودکان و نوجوانان، درمان اختلالات زناشویی و کلاس‌هایی همچون ریلکسیشن، خنده درمانی و ورزش و موسیقی درمانی را در اختیار بیماران خود قرار می‌دهد که امیدواریم شما خیلی از این خدمات را هیچ‌گاه دریافت نکنید!

 

بنای بیمارستان نوریه کرمان

بنای بیمارستان نوریه کرمان

بنای بیمارستان نوریه کرمان

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا