بردسیرگردش و تفریح در بردسیر

دشت لاله‌زار بردسیر

دشت لاله‌زار بردسیر

آدرس:  بردسیر، در 80 کیلومتری این شهر کهن روستای لاله زار

 در روستای لاله زار دشت گل‌ها را خواهیم دید؛ دشتی مالامال و انبوه از گل‌های لاله‌ای که دامنه‌ی کوه‌های بلند هزار را پوشانده است؛ یعنی همان جایی که سردترین پهنه‌ی کرمان است و باران‌های فراوان‌اش نمونه‌وار، اما خوش آب‌وهوا و دلپذیر.

 آن‌جا را «بام کرمان» نیز می‌نامند.

افزون بر گل‌های لاله، گیاهان دارویی دشت نیز پُرشمار هستند؛ مانند: آویشن، کلپوره، آلاله، بومادران، زعفران و گل گاوزبان. هر چه بر بلندی دشت و ارتفاعات افزوده می‌شود، با گونه‌های گیاهی بیشتری روبه‌رو خواهیم شد.

گل‌هایی که در دشت لاله‌زار بردسیر یافت می‌شوند از گونه‌ی شقایق ها هستند. آن‌ها را به رنگ‌های صورتی و سفید در دامنه‌ی کوه و بیش‌تر از هر زمان دیگر در روزهای پایانی فروردین‌ماه و روزهای آغازین اردیبهشت‌ماه، می‌توان دید و سرمست از آن همه زیبایی شد. در کنار آن، بال زدن پروانه‌ها و گذر زنبورها و سپیده‌دم روزهای روشن دشت و بوی خوش گل‌ها، غوغایی است که به گفتن نمی‌آید و باید دید. آن جا، بخشی از زیست‌بوم زیبا و تماشایی سرزمین جاودانه‌ی ما ایران است!
به‌سبب همان دشت گل‌هاست که بردسیر، پس از کاشان، دومین گستره‌ی دشت زیر کشت گل‌ها را دارد و دامنه‌ی چندین هکتاری آن دشت، با شیوه‌ی آبیاری نوین، درخور اهمیت بسیار است. برآوردها نشان می‌دهد که بیش از ۵ هزار تُن گل از گلستان‌های شهرستان بردسیر به دست بیاید.
آن جا گستره‌ای برای کارگاه‌های گلاب‌گیری است.

اما در کنار دشت آکنده از گل بردسیر، باید به بلندی‌های شاه‌کوه لاله‌زار اشاره کنیم که دلخواه گردشگران و طبیعت‌دوستان است. بسنده است بگوییم که رودخانه‌ی هیلل‌رود از آن جا راه می‌سپارد و چنان دیدنی و تماشایی است که دل کندن از آن ساده نیست! روستاهایی هم که در آن‌جا پراکنده‌اند، پُرشمار هستند و باشندگان فراوانی دارند؛ از آن‌رو که صنعت برداشت گل، پُرسود و بهره است.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا