رفسنجانروستاهای رفسنجان

روستای خنامان رفسنجان

روستای خنامان رفسنجان

این روستا از توابع شهرستان رفسنجان استان كرمان در جنوب شرق ایران است روستای خنامان بین شهرهای كرمان زرند رفسنجان است فاصله ی این روستا تا شهر كرمان حدود ۸۵كیلومتر و تا شهر رفسنجان حدود ۶۰كیلو متر وتا زرند حدود ۶۵ كیلو متر میباشد راههای ارتباطی و مواسلاتی این روستا با شهرهای فوق الذكر بوسیله جاده اسفالته میباشد .

پیرامون تاریخ وقدمت روستای خنامان همین بس كه این روستا هم زمان ویا شاید قدری دیر تر از تمدنهای اولیه بشری محلی باتلاقی وجنگلی بوده است گواه این ادعا شكل و تركیب روستا ورگهای مختلف تاریخی در ساختار زمین شناسی است.

كشف اثار باستانی در گورستان خنامان در زمان استعمار انگلیس بر ایران وانتقال انها به موزه بریتیش یسوتوری بریتانیا وبررسی ودیرینه شناسی انها حاكی بر این است كه این اثار متعلق به هزاره چهارم قبل میلاد بوده ودر زمان جهانگشای مقدونی این اثار كشف شده است.

آثار مكشوفه فوق الذكر عبارتند از كاسه وكوزه والتی شبیه به تبر از جنس مفرغ و چند عدد گوشواره ودست بند نقره وچند دانه عقیق و ظروفی شبیه چراغ وجامهایی كوچك در بررسی های دیرینه شناسی در مورد تبر مكشوفه خنامان كارشناسان موزه قدمت آن را به دور هخامنشین میدانند.
این اطلاعات بر گرفته از كتاب سفر نامه ژنرال انگلیسی بنام سر پر سی سایكس تحت عنوان ده هزار مایل در ایران ترجمه حسین سعادت نوری است همه این اطلاعات گواه بر ابادانی این منطقه وزندگی اجتماعی وفرهنگی ان زمان است جای دیگری امده است كه در زمان یزدگرد پادشاه ایران امر به جمع اوری لشكر جهت جنگ با اعراب ومسلمانان ان دوره كرد كه به دستور خوانین محلی تعداد هفت مرد پهلوان وجگنگجو گاو میش سوار به دستیاری یزگرد به ارتشش پیوستند.

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا