راینروستاهای راین

روستای گزک راین

روستای گزک راین

 در 10 کیلومتری شمال شهر راین واقع شده است و دارای 1298 نفر جمعیت می‫باشد.
به دلیل قرار گرفتن در مسیر راه ارتباطی کرمان به راین و جیرفت، دارای یک کاروانسرای قدیمی بوده است که هنوز موجود می‫باشد.

چشمه آبمعدنی با ۲۷ درجه سانتیگراد قرن‫های زیادی برای استفاده درمانی، استحمام و کشاورزی وجود داشته که پس از زلزله ۱۳۶۰ گلباف خشک شده است. آب این چشمه در حدود سال ۱۳۴۰ هجری شمسی بیش از ۶۰ لیتر در ثانیه بوده است. به دلیل املاح فراوان این آبمعدنی، در محل خروج آن یک تپه بسیار بزرگ بوجود آمده است.
یک چنار کهنسال نیز در این روستا وجود داشته که اکنون اثری از آن نیست. در ضلع جنوب غربی این روستا یک محوطه کوچک وجود داشته که آب این چشمه آب گرم در برخی روزهای فصل زمستان که برای کشاورزی نیازی به آن نبود به این مکان هدایت میشد و جالب اینکه هیچ زمانی این محوطه کوچک پر از آب نمیشد و بدون اینکه حفره‏ای در این محل باشد آب در این محل به زمین فرو میرفت.
مهمترین محصولات کشاورزی این روستا گندم، جو، سیب زمینی، چغندر قند و آفتاب گردان است. یک برج دیده بانی و یک آسیاب آبی نیز در روستای گزک وجود داشته است.

محوطه وسیع و تاریخی گزک که در سالهای اخیر فقط مورد کاوش جزئی باستان شناسان قرار گرفته است بر وجود اهمیت این روستا در مسیر بازرگانی غرب به شرق کشور از سیرجان و کرمان گرفته تا دارزین و بم و فهرج و سیستان،صحه میگذارد.وجود کاروانسرایی تاریخی در این روستا موید همین نکته میباشد.

هر چند که بنا به منابع و متون تاریخی اوج شکوفای و رونق این منطق در دوران سلجوقی و قراختائیان بوده اما تاریخ آن قطعا تاریخی طولانی و همزاد زندگی بشر است.متاسفانه بدلیل کم توجهی و خشک شدن چشمه آبگرم که خود باعث رونق دوچندان آن در گذشته بوده،اکنون این روستا با تمام زیبائیهای ابنیه تاریخی آن نظیر،کاروانسرا،حوض ها و گورستانی زیبا با سنگهایی منحصر بفرد رو به ویرانی است ،که توجه بیشتر مسوولان برای رونق دوباره آن را میطلبد

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا