زرندگردش و تفریح در زرند

منطقه حفاظت شده چاه کومه زرند

منطقه حفاظت شده چاه کومه زرند

مناطق حفاظت شده ، كاركردهای گوناگون دارند: مكانی جهت حفظ سرمايه های ژنتيكی و اكولوژيكی، مأمنی برای پژوهش های علمی، كانونی برای آموزش و تربيت افراد، آزمايشگاهی طبيعی به منظور بررسی های محيط زيستی، الگویی جهت مقايسه تطبيقی با مناطقی كه مورد تخريب واقع شده اند و مكانی برای افزايش آگاهی ها و مشاركت های مردم در حفظ محيط زيست هستند. در ایران مناطق حفاظت شده زیادی دیده می شود که یکی از آنها منطقه حفاظت شده چاه کومه در شهرستان زرند به شمار می رود.

معرفی منطقه حفاظت شده چاه کومه
زرند از جمله شهرستان های استان کرمان به شمار می رود که در ۸۰ کیلومتری شهر کرمان قرار گرفته است. این شهرستان در نداول محلی زرآوند، به معنای مکان زر، نیز نامیده می شود. به نظر می رسد حاصلخیزی منطقه و کوهستان های اطراف آن دلیل این نام گذاری بوده ست. همچنین در منطقه ای که زرند در آن واقع شده، در گذشته، رودها و مسیل های فراوان و پر آب جریان داشت، از این رو آنجا به زارند نیز شهرت داشته است. این شهرستان دارای جاذبه های گردشگری متنوعی و بی شماری است که یکی از آنها، منطقه حفاظت شده چاه کومه به شمار می رود. این منطقه در شهرستان های زرند و کوهبنان واقع و در آبان ماه سال ۱۳۸۸ نقشه منطقه به همراه منابع آبی منطقه توسط واحد محیط طبیعی و GIS اداره کل تهیه شده است. این منطقه، در شمال غرب شهر زرند و جنوب غربی شهر کوهبنان قرار دارد که از شمال به روستای فتح آباد، از غرب به دشت اسوند، از جنوب به روستای شبجره و از شرق به جاده خاکی شبجره – فتح آباد محدود می شود.

ساختار و بخش های مختلف منطقه
این منطقه دارای آب و هوایی گرم و خشک است و دارای رشته کوه های ساردوئیه، هزار دین، گیوران، گلواشتر و آسیا است و همچنین مناطق دشتی، مثل دشت اسوند و مگس آب نیز در این محوطه واقع شده اند.

پوشش گیاهی
پوشش گیاهی منطقه از نوع بوته ای (گیاهان یکساله)، درختچه و درختی است. گیاهان یکساله ای که در این منطقه دیده می شوند شامل آلاله، آویشن، درمنه و … می شوند. افدرا (هوم)، کهکم، پسته وحشی (بنه)، ِتربیت، تنگس، قیچ، بادام وحشی، ارس و … از جمله درختچه و درخت هایی هستند که در این منطقه رشد می کنند.

گونه های جانوری
همیشه مناطق حفاظت شده مأمن و محل زندگی جاندارن بسیاری هستند، و این منطقه نیز از این قضیه مستثنی نیست و در آن جانداران بسیاری رشد می کنند. کل و بز، قوچ و میش، پلنگ، گرگ، شغال، روباه، تشی، خرگوش و … از جمله حیواناتی محسوب می شوند که در این ناحیه زندگی می کنند. علاوه بر این پرندگان بسیاری در این محوطه دیده می شوند که شامل کبک، تیهو، انواع کوکر، کبوتر وحشی، عقاب صحرائی، سارگپه، شاهین، دلیجه و … می شوند.

بازدید از منطقه حفاظت شده چاه کومه
از آنجایی که این منطقه،حفاظت شده است پس نمی توانید در آن اطراق کنید و تنها می توانید به گشت و گذار بپردازید. همچنین در صورت آسیب زدن به جانداران و یا گیاهان منطقه به صورت قانونی با شما برخورد می شود.

منطقه حفاظت شده چاه کومه زرند

منطقه حفاظت شده چاه کومه زرند

منطقه حفاظت شده چاه کومه زرند

منطقه حفاظت شده چاه کومه زرند

منطقه حفاظت شده چاه کومه زرند

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا