مکان های تاریخی کرمانشهر کرماناستان کرمان

موزه نفت‌سوزها در کرمان

موزه نفت‌سوزها در کرمان منحصربه‌فردترین موزه ایران و خاورمیانه

موزه نفت‌سوزها در عمارت کنسولگری قدیمی انگلیس در محله زریسف شهر کرمان افتتاح شد.

موزه نفت‌سوزهای کرمان پنجمین موزه از موزه‌های صنعت نفت و نخستین موزه صنعتی – اجتماعی کشور به شمار می‌رود که بنای آن به کوشش مدیریت موزه‌ها و مرکز اسناد صنعت نفت و با تصویب اداره کل ثبت آثار وزارت میراث فرهنگی، به شماره ۳۱۷۸۵ در فهرست آثار ملی کشور قرار گرفته است.

موزه نفت‌سوزها در عمارت کنسولگری قدیمی انگلیس راه‌اندازی شده است؛ این عمارت توسط سیدابوالحسن‌خان بیگی (حاکم وقت کرمان در دوره زندیه) ساخته شد و در دوران پس از زندیه سال‌ها مقر مأموران انگلیس در شرق ایران و از جمله مقر فرماندهی پلیس جنوب ایران بود.

پس از رفتن انگلیسی‌ها، این ساختمان به شرکت نفت انگلیس و ایران واگذار شد و تا زمان ملی شدن صنعت نفت در اختیار آنها بود تا اینکه پس از ملی شدن صنعت نفت، این عمارت در اختیار شرکت ملی نفت و سپس شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی منطقه کرمان قرار گرفت و از آن برای کاربری مسکونی بهره‌برداری می‌شد.

این عمارت مدت‌ها به صورت متروکه رها شده بود و در معرض آسیب و تخریب قرار داشت تا اینکه پس از تشکیل مدیریت موزه‌ها و مرکز اسناد صنعت نفت، مقدمات بازسازی و مرمت بنا آغاز شد و عصر امروز با عنوان موزه نفت‌سوزها مورد بهره‌برداری رسمی قرار گرفت.

تعداد نفت‌سوزها :
نفت‌سوزهای جمع‌آوری شده حدود ۴۰۰ شیء هست. نفت‌سوزها به دو بخش نفت‌سوزهای خانگی و نفت‌سوزهای شهری و صنعتی تقسیم‌بندی شده اند که فاز اول این موزه نفت‌سوزهای خانگی است و در فاز دوم نفت‌سوزهای شهری و صنعتی ارائه شده است.

قدمت نفت‌سوزها :
قبل از آنکه نفت در ایران استحراج شود نفت در ایران استفاده می‌شده است و از باکو نفت به ایران وارد می‌شده است لذا قدمت نفت‌سوزها حدود ۱۳۰ سال است.

موزه نفت‌سوزها در کرمان

موزه نفت‌سوزها در کرمان

موزه نفت‌سوزها در کرمان

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا