ارزوئیهسوغاتی و خوراکیهای ارزوئیه

گیاه سمسیل ارزوئیه

گیاه سمسیل ارزوئیه

سمسیل: نام گیاهی شور در شهرهای جنوبی کشور از جمله ارزوئیه وکیل اباد بوده که در شوره زارها به وفور یافت می شود. در اصلاح بومیان جنوب به آن ، سیاه شور مصری و هدره نیز گفته می شود.

این گیاه خودرو ، دارای ویتامین B,C و در هضم غذا نیز موثر است.مزه این گیاه تقریبا شور است ، البته مردم از جمله بومیان ارزوئیه آن را به همراه ماست و سایر غذا ها به عنوان یک سبزی خوشمزه مصرف می کنند.

جالب است بدانید سمسیل در استرالیا هم رویش دارد و چون از فرسایش خاک آن منطقه جلوگیری می کند، گیاهی حفاظت شده است. استرالیایی ها آن را بومی خودشان می دانند، از آن غذا می پزند و خیلی هم غذای گرانی است همچنین کنسرو شده و از استرالیا به فرانسه صادر می شود تا در رستوران های چند ستاره آن کشور مورد استفاده قرار گیرد.

از آنجا که، زیاده روی در مصرف هر ماده ی غذایی صحیح نمی باشد و همچنین گیاهان یکی از مهم‌ترین منبع انتقال املاح، مواد معدنی و عناصر از خاک و محیط طبیعی به موجودات هستند لذا در مصرف این سبزی خوشمزه باید احتیاط کرد. چرا که مصرف زیاد آن ممکن است موجب مسمومیت شود و عوارضی را به دنبال داشته باشد.

با توجه به محدود بودن این گیاه در کشورهای اروپایی و سردسیری به نظر می رسد می توان از این نعمت خدادادی که به صورت خودرو و بدون هیچ هزینه ای در اختیار ما قرار دارد، استفاده و با تغییراتی آن را به محصولی قابل صدور به کشورهای دیگر تبدیل کرد.

گفتنی است که این سبزی شور هم اکنون در این شهرستان به وفور یافت می شود و علاوه بر کشور ایران در بیابان­‌ها و خاک‌های شور کشورهای عربستان، پاکستان، عراق، اردن، فلسطین و شمال آفریقا نیز یافت می شود.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا