رفسنجانروستاهای رفسنجان

روستای تاریخی اودرج رفسنجان

روستای تاریخی اودرج رفسنجان

روستای اودِرج در ۳۵ کیلومتری رفسنجان واقع شده ، روستایی تاریخی با آثار کهن و بافت ارزشمند و معماری قدیم جزو ۱۷ روستای خوش آب و هوای ایران محسوب می شود.

 روستای اودرج رفسنجان به دلیل برخورداری از ظرفیت های گردشگری مانند کهنسال ترین درخت پسته ایران، شهر زیرزمینی دستکند و زیستگاه انسان های اولیه، تپه های ماسه بادی ، قبرستان ۱۳۰۰ ساله اوایل اسلام ، طبیعت بکر و زیبا و فسیل دایناسور در غار آدوری و… از روستاهای هدف گردشگری کشور است.

این خطه به خود می بالد که دو شهید به نام های مجید عبدالهی و جواد حاج محمدی را تقدیم اسلام کرده است.
کهنسال ترین درخت پسته ایران در سال ۸۳ در دهکده تاریخی اودِرج رفسنجان با قدمتی ۱۵۰۰ ساله شناسایی شد.
کار تحقیقاتی و کارشناسی هم از سوی کارشناسان جهاد کشاورزی و مؤسسه تحقیقات پسته کشور بر روی این درخت انجام و مشخص شده این درخت، کهنسال ترین درخت پسته ایران با ارتفاع ۱۵ و قطر تنه ۳.۵ متر است.

قبرستان مسلمانانِ بدو اسلام با قدمت ۱۳۰۰ ساله در این منطقه وجود دارد.
قدمت این قبرستان به اوایل اسلام باز می گردد که با بازسازی آن می توانیم از جهات تاریخی به آن ارج نهیم.
همچنین در این روستا وجود شهری زیرزمینی مانند میمند شهربابک به اثبات رسیده که  این را نشانگر سکونت انسانهای اولیه در این روستا می دانند.
روستای اودرج رفسنجان به دلیل تداوم زندگی در دستکند ها ، این شهر زیرزمینی کمی تخریب شده و نیاز به مرمت دارد.

یکی از عجایب این روستا غار آدوری است که در آن اثری از فسیل دایناسور به صورت خوابیده مشاهده می شود که این نما به هزاران سال پیش بر می گردد.
تپه های ماسه بادی یکی دیگر از ظرفیت های قابل جذب گردشگر در این روستا است که زمینه رسیدن به این تپه ها در حال فراهم شدن است.
روستای اودرج رفسنجان در مقایسه با برخی مکان های گردشگری از جمله روستای ابیانه اصفهان دارای ظرفیت های بسیاری از لحاظ جذب گردشگر از جمله شهر زیرزمینی دستکند ۱۴۰۰ ساله، کهنسال ترین درخت پسته ایران که در آستانه ثبت ملی است، تپه های ماسه ای و درمانی، برج دوران قاجاریه، مسجد قدیمی، قبرستان ۱۳۰۰ ساله از دوران اوایل اسلام و طبیعتی زیبا با معماری قدیم است.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا