شهر کرماناستان کرمانمکان های گردشگری کرمان

باغ بیرم آباد کرمان

باغ بیرم آباد کرمان

در سفر به شهر کرمان می‌توانید از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی این منطقه دیدن کنید تا با فرهنگ مردم آن از نزدیک آشنا شوید. یکی از جاذبه‌های طبیعی این شهر باغ بیرم آباد به شمار می‌آید که در شرق کرمان و در جوار درگاه قلی بیگ قرار گرفته است.
در زمان شاه اسماعیل صفوی، معمار معروف بیرام بیگ افشار از سوی محمد خان استاجلو در سال ۹۱۶ هجری قمری به کرمان آمد تا باغ بیرم آباد را بسازد.
سرانجام این باغ توسط بیرام بیگ افشار ساخته شد که بیش از چهار قرن قدمت دارد. باغ بیرم آباد کرمان بعدها جزو اموال و موقوفات پنجعلی خان زیک به حساب آمد.
البته این امکان وجود دارد که بعد از کناره‌گیری حکومت افشارها و روی کار آمدن گنجعلی خان این باغ با اموال دیگر افشاران مورد مصادره قرار گرفته باشد.
کتیبه‌های زیبای صفوی تا همین اواخر در این باغ قرار داشت که بازدیدکنندگان می‌توانستند به بازدید از آن بروند. باغ بیرم آباد با وسعت چهار و نیم هکتاری در اختیار آستان قدس رضوی است.
در بازدید از باغ بیرم آباد ساختمان زیبایی را در وسط آن می‌ببینید که به سبک صفوی طراحی‌ شده است. همچنین به تماشای معماری بی‌نظیر این باغ بروید که شامل کاشیکاری و کتیبه‌های کم‌وبیش می‌شود.

باغ بیرم آباد کرمان

باغ بیرم آباد کرمان

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا