استان کرمانمکان های تاریخی کرمانشهر کرمان

تکیه مدیر الملک کرمان

تکیه مدیر الملک کرمان

گوشه کنار شهر تاریخی کرمان پر از مساجد، تکایا و عبادتگاه است، این اماکن تاریخی علاوه بر اینکه پیشینه مذهبی این شهر را نشان می‌دهد، تاریخ شهر کرمان را هم نیز بازگو می‌کند.

در سفر به کرمان بازدید از تکیه مدیر الملک کرمان را فراموش نکنید. این تکیه در مرکز محله مسجد ملک و در خیابان امام شهر کرمان قرار دارد که از موقعیت مرکزی و مهم در شهر کرمان برخوردار بوده است.
بافت اصلی مجموعه بناهای قدیمی تکیه مدیر الملک با احداث خیابان امام خمینی دگرگون شد و بخش‌هایی از آن را از میان برد. در سال‌های اخیر تکیه مدیر الملک بازسازی شده و مورد توجه گردشگران قرار گرفته است.
در بازدید از تکیه مدیر الملک می‌توانید از دو حیاط آن که در راستای شمالی جنوبی این تکیه قرار گرفته است، دیدن کنید. حیاط اصلی این تکیه بزرگتر است چرا که در قسمت شمالی آن اتاق ارسی‌دار و در قسمت جلوی آن تالار بین دو تختگاه قرار دارد.
در ادامه این مسیر به سمت تالارها و اتاق‌های تکیه مدیر الملک هدایت می‌شوید. امتداد این فضا که ارتفاعشان بیشتر از فضاهای اطراف حیاط دیده می‌شود، عمود بر هم قرار دارند.
در حین بازدید از تکیه مدیر الملک می‌توانید در اطراف حیاط کوچک نیز فضاهای خدماتی را مشاهده کنید.
نمای داخلی تالار تکیه مدیر الملک با آجر بندکشی آراسته شده‌اند که بر معماری بی‌نظیر این بنا افزوده‌اند. راه ورودی این تکیه از طریق یک هشتی و درب داخل کوچه انجام می‌شود. این بنا همچنان کاربری اصلی خود را حفظ کرده است و همواره به عنوان جاذبه‌ای دیدنی جهت برگزاری مراسم مذهبی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تکیه مدیر الملک کرمان

تکیه مدیر الملک کرمان

تکیه مدیر الملک کرمان

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا