سیرجاناماکن تاریخی سیرجان

آرامگاه میر زبیر سیرجان

آرامگاه میر زبیر سیرجان

آرامگاه میر زبیر یکی از ده‌ها بنای تاریخی قرار گرفته در شهر سیرجان است که در روستایی به نام شریف آباد جا خوش کرده است. این آرامگاه به یکی از اصلی‌ترین جاهای دیدنی سیرجان برای افرادی تبدیل شده است که به تاریخ و بازدید از بناهای تاریخی علاقه دارند.

این آرامگاه یکی از بناهای باقی‌مانده از دوران ایلخانی است که در ضلع شرقی روستای شریف آباد قرار دارد. عدد 751 ه‍.ق به عنوان تاریخ ساخت بر روی محراب آرامگاه میر زبیر حک شده است؛ اما عده‌ای معتقدند که معماری این مکان مربوط به دوران پیش از اسلام است. اگرچه تاریخ مذکور امروزه از روی محراب این آرامگاه پاک شده است و دیگر اثری از آن نیست؛ اما عکس‌هایی که مربوط به سال‌های قبل است این موضوع را ثابت می‌کند.

جالب است بدانید که هیچ مدرکی وجود ندارد که ثابت کند در زیر این مکان یک جسد دفن شده است و تنها دلیلی که باعث شده نام آرامگاه را روی آن بگذارند، شباهتی است که به پیر جار سوز دارد. واقعیت هر چه که باشد، باید بدانید که این مکان با نام آرامگاه میر زبیر در ذهن گردشگران حک شده است و سالانه گردشگران زیادی با این دید که در آن‌جا شخص مهمی دفن شده است از آن دیدن می‌کنند.

البته باید بدانید که قدمت تاریخی و معماری خاص مقبره میر زبیر نیز در محبوبیت آن بی‌تاثیر نبوده است.

پیش از هر چیزی باید بگوییم که در ساخت آرامگاه میر زبیر از مصالحی مانند قلوه‌سنگ، گچ و خشت استفاده شده است. با اینکه این مصالح چندان مقاومت بالایی ندارند؛ اما مقبره میر زبیر همچنان پابرجاست و گردشگران می‌توانند از آن دیدن کنند. آرامگاه به صورت مربعی شکل طراحی شده است و اندازه اضلاع آن از داخل 7 متر و از بیرون 9 متر است. بالای این مربع یک بخش 8 ضلعی قرار گرفته که طول اضلاع آن نیز 2.6 متر است.

روی این هشت ضلعی نیز یک گنبد زیبا و یک‌دست جا خوش کرده است که می‌توانیم آن را به عنوان یکی از زیباترین بخش‌های آرامگاه میر زبیر معرفی کنیم. پس به صورت کلی باید بگوییم که این آرامگاه از سه بخش مربع، هشت‌ضلعی و گنبد تشکیل شده است. از زیبایی‌های ظاهری که بگذریم، باید بگوییم که داخل بنا نیز بسیار جذاب طراحی شده است. در بخش‌های مختلف می‌توانید کتیبه‌های تاریخی، گچ‌بری‌های هنرمندانه و تزئینات زیبا را مشاهده کنید.

آرامگاه میر زبیر کجاست؟
این آرامگاه تاریخی در روستایی به نام شریف آباد و در کنار آرامستان این روستا قرار گرفته است. برای آن‌که بتوانید خود را به این روستا برسانید، می‌توانید از ماشین‌های شخصی خود و یا اتوبوس‌هایی که روزانه این مسیر را می‌روند استفاده کنید.

آرامگاه میر زبیر سیرجان

آرامگاه میر زبیر سیرجان

, آرامگاه میر زبیر سیرجان

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا