سیرجانگردش و تفریح در سیرجان

باغ بمید سیرجان

باغ بمید سیرجان

شهر سیرجان یکی از شهرستان های جنوب غربی استان کرمان است، که از غرب و جنوب با دو استان فارس و هرمزگان نیز مرز مشترک دارد و شهر فعلی سیرجان نیز در مرکز آن واقع شده است. این شهر در دشتی صاف، هموار و حاصل خیز قرار گرفته و تنها ارتفاعات مهم در نزدیکی آن تک کوه کم ارتفاع و نسبتاً صاف معروف به قلعه سنگ است. نشانه های روند استقرارهای انسانی در سیرجان حداقل از دورۀ تاریخی وجود دارد و در طول دوران اسلامی همواره به عنوان یکی از شهرهای مهم کرمان شناخته شده است. از سیرجان در قرون اولیۀ اسلامی همواره به عنوان حاکم نشین ولایت کرمان و بزرگترین شهر این ناحیه، یاد شده است. با توجه به اشارات متون تاریخی، سیرجان احتمالاً در قرون سه و چهار هجری یک بارو با هشت دروازه، دو بازار پررونق و یک مسجد جامع داشته است. این شهر به واسطۀ آنکه در این زمان مرکز ایالت کرمان محسوب می شده، برخی راه های مهم تجاری نیز به آن ختم شده است که از آن جمله می توان به راه اصطخر فارس به سیرجان و نیز راه سیرجان به بندر هرمز، اشاره کرد که در این میان هرمز بندرگاه ایالت کرمان نیز بوده است. این شهر به واسطه قدمت تاریخی که دارد، چندین اثر تاریخی مربوط به دوران های مختلف را در خود جای داده است.

معرفی و تاریخچه باغ بمید
آثار تاریخی در انواع مختلف در شهرهای ایران وجود دارند که امروزه تبدیل به جاذبه های گردشگری شده اند و افراد زمان سفر به هر شهر از آنها نیز دیدن می کنند. یکی از آثار تاریخی که در شهر سیرجان قرار دارد، باغ بمید است که زمان ساخت آن به دوران قاجاریه بر می گردد و امروزه یکی از جاذبه های گردشگری این شهر به شمار می رود. این منطقه زمانی هسته اصلی شهر جدید سیرجان به شما می رود. بعد از این که ایدکو، یکی از سرداران تیمور، به مدت دو سال سیرجان را ماصره کرد شهر به کلی نابود گشت و ساکنین باقی مانده به این ناحیه آمدند و شهر جدید سیرجان در این مکان شکل گرفت. اهیت تاریخی این مکان باعث شد که در تاریخ ۱۸ خرداد ۱۳۸۴ با شمارهٔ ثبت ۱۱۸۷۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

درباره باغ بمید
در این ناحیه که امروزه با نام باغ بمید شناخته می شود آثار مختلفی وجود دارد. یکی از این آثار یخدان های سیرجان است که در قسمت غربی آن قرار گرفته اند. این یخدان ها که تعداد آن ها دو عدد است در این ناحیه قرار دارند و امروزه به عنوان یکی از آثار گردشگری مهم این شهر شناخته می شوند.

راه های دسترسی به باغ
اگر قصد دارید از این ناحیه دیدن کنید باید به شهر سیرجان بروید. از آنجایی که این منطقه در قسمت شمالی سیرجان قرار دارد رسیدن به آن کار سختی نیست و می توانید با استفاده کردن از وسایل حمل و نقل عمومی خود را به آن برسانید.

باغ بمید سیرجان

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا