شهربابکگردش و تفریح در شهربابک

دریاچه مخرگه شهربابک

دریاچه مخرگه شهربابک

دریاچه مخرگه از جاهای دیدنی شهربابک به‌ شمار می‌رود؛ با این حال بسیار ناشناخته است و حتی اکثر مردم شهربابک از آن آگاهی ندارند. این مکان از جمله پتانسیل‌های گردشگری بکر و دست‌نخورده است و کمترین تخریب ناشی از حضور انسان را در آن شاهد هستیم.

در نزدیکی شهربابک یکی از مهم‌ترین عارضه‌های طبیعی منطقه جای گرفته است، یعنی دریاچه نمک مخرگه. گاها از این دریاچه با نام چاه زنگار یاد می‌شود. دریاچه مخرگه مساحتی بیش از ۲۵ کیلومتر مربع با هفت کیلومتر طول و حداکثر ۵/۵ کیلومتر عرض دارد. عمق دریاچه نیز در ژرف‌ترین قسمت‌ها حدود ۳۰ سانتی‌متر است.

منبع تغذیه دریاچه مخرگه مسیل‌ها و رودخانه‌هایی است که در زمان بارندگی جریان می‌یابند و از کوه‌های چاه پوزه، چاه معدن، چشمه انجیر، چاه گز، چاه خشک، پیر قوچان، هفت کوه و تپه‌ماهورهای منطقه سرچشمه می‌گیرند. یکی از منابع تامین‌کننده آب مخرگه، رودخانه آب شیرین و فصلی حبیب‌الله خانی محسوب می‌شود.

در هر فصل از سال که دریاچه خشک‌ شده است، اگر بستر رودخانه حفاری شود، در عمق ۴۰ سانتیمتری آبی شیرین می‌توان یافت که این خود از شگفتی‌های آن است. از آنجا که این دریاچه بر بستر سازند نمکی اصفهان-سیرجان قرار دارد، هرچند آب ورودی به این دریاچه شیرین است، تبخیر مستمر و بستر نمکی دریاچه موجب شور شدن آب مخرگه می‌شود.

دسترسی به دریاچه مخرگه
برای دسترسی به دریاچه مخرگه، دو راه پیش رو دارید. جاده‌های استبرق یا ساراب را در سمت جنوبی شهربابک پیش بگیرید. پس از عبور از کارخانه آجر گود غلامعلی، با طی ۱۸ کیلومتر به چاه‌های آقای رضا اسلامی در مرتع مخرگه خواهید رسید. راه دیگر که طولانی‌تر است، از طریق بزرگراه شهربابک-سیرجان است. در کیلومتر ۳۵ جاده، در جاده فرعی با تابلوی معدن سنگ قوچان بپیچید. مسیر را به‌سمت جنوب غربی ادامه دهید تا به مقصد برسید. حدود ۲۰ کیلومتر از این مسیر خاکی است.

آینه طبیعت در دریاچه مخرگه
از نکات جالب دریاچه مخرگه این است که با ۱۰ میلی‌متر بارش باران انعکاسی حیرت‌انگیز و زیبا از تصاویر آسمان و محیط اطراف در آن نقش می‌بندد. از این لحاظ می‌توان آن را با شوره‌زار «سالار اویونی» در کشور بولیوی مقایسه کرد که ملقب به بزرگ‌ترین آینه روی زمین است.

زلالی آب و نوع خاک بستر دریاچه مخرگه سبب شده است این اکوسیستم طبیعی همچون آینه‌ای بسیار بزرگ در میان دشت مسطح خودنمایی کند. اگر در بستر دریاچه قرار گیرید، منظره‌ای بی‌نظیر را از انعکاس مناظر اطراف در آب دریاچه خواهید دید.

مسطح بودن دریاچه دلیل عمده آینه‌گونی آن است؛ به همین دلیل باید به‌آرامی روی آن گام برداشت و اجازه ورود خودرو به آن داده نشود. همچنین صدور هرگونه مجوز احتمالی برای بهره‌برداری از نمک دریاچه و حفاری در آن، به‌کلی منظره دریاچه را تخریب خواهد کرد. لذا مسئولان باید ضمن اقدام لازم برای ثبت ملی مخرگه، مانع از صدور مجوز برای بهره‌برداری نمک شوند.

جاهای دیدنی نزدیک دریاچه مخرگه
در نزدیکی این دریاچه چند غار طبیعی وجود دارد که بر دریاچه مشرف هستند. همچنین در نزدیکی مخرگه، بقایای قلعه‌‌ای قدیمی به چشم می‌خورد که هنوز هیچ‌گونه مطالعاتی در خصوص قدمت و دلایل تخریب بخش‌هایی از آن صورت نگرفته است. از دیگر مناطق دیدنی مخرگه غار پسته و غار بریم (بوکن بریم) هستند.

بهترین زمان بازدید از دریاچه مخرگه
دریاچه مخرگه اکوسیستمی فصلی است که با اولین بارندگی‌های منطقه در آبان ماه، آبگیری می‌شود. در زمانی که بارندگی منطقه در حد نرمال باشد، آب این دریاچه تا اواخر مردادماه پابرجا است و بعد از آن تبدیل به نمک‌زاری وسیع می‌گردد. بنابراین با توجه‌ به وضعیت آب‌و‌هوا و وضعیت آبگیری دریاچه، بهترین زمان بازدید اواسط فصل بهار است.

دریاچه مخرگه کجاست؟
دریاچه مخرگه با جهت شمال غربی، به دشت سه چاه و ریگ سفید محدود و در انتها از سمت کویر مروست از محدوده شهرستان خارج می‌شود. در جهت جنوب شرقی نیز به کویر نمک سیرجان مرتبط می‌گردد.

آدرس: استان کرمان، شهربابک، ۳۲ کیلومتری جنوب شهربابک 

دریاچه مخرگه شهربابک

دریاچه مخرگه شهربابک

دریاچه مخرگه شهربابک

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا