مقالات متفرقه

گردشگری در ایران در حال رونق است

ایران کاملاً جدا از سیاست جهانی جذابیت بسیار خاصی دارد. گردشگران شاهکارهای معماری باکلاس از ایران باستان، مناظر طبیعی جذاب و کلان شهرهای هیجان انگیز را تجربه می کنند.

تعطیلات در جمهوری اسلامی ایران؟ چرا که نه. ایران ممکن است (هنوز) یک مقصد سفر عجیب و غریب باشد و تنها چند مسافر از خارج از کشور ایران را در لیست آرزوهای شخصی خود قرار می دهند. اما در سال‌های اخیر، کشوری که بین دریای خزر و خلیج فارس قرار دارد، شاهد علاقه‌ی بیش از پیش گردشگران به ایران بوده است.

گردشگری در ایران از چه زمانی رونق گرفته است؟

ایران هنوز یک مقصد سفر عجیب و غریب به حساب می آید. و با این حال این کشور در سال های اخیر چیزی شبیه به رونق سفر را تجربه کرده است. تقریباً به نظر می رسد که بیشتر و بیشتر ماجراجویان، دوستداران طبیعت و علاقه مندان به فرهنگ نسبت به ایران کنجکاو شده اند. در مقابل، آنها سخت‌ترین قوانین رفتاری را نیز می‌پذیرند.

احتمالاً تنها چند کشور در جهان وجود دارند که می توانند به تاریخ و تمدن چند هزار ساله نگاه کنند. این کشور ایران یا ایران را نیز در بر می گیرد که تا سال ۱۹۳۵ به کشور بین خلیج فارس و دریای خزر گفته می شد. ایران سابق همیشه جاذبه ای جادویی برای مسافران داشته است، مانند هرودوت مورخ یونانی (حدود ۴۸۶ – 430 قبل از میلاد)، کاشف ونیزی، مارکوپولو (1253 – 1324)، مهندس تلگراف آلمانی ارنست هلتزر (1835 – 1911) یا محقق اتریشی آلفرد گابریل (1894 – 1976).

ثروت فرهنگی و دیدنی

ایران مقصد سفری بوده و هست که مجذوب کننده است زیرا سرشار از هنر و گنجینه های فرهنگی است. مسافران فرهنگی به ویژه قدر این ثروت را می دانند و علیرغم آشفتگی هایی که هر از گاهی رخ می دهد، ایران را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب می کنند. اما نه فقط به این دلیل. همچنین در ایران باستان مناظر متنوع و متنوعی وجود دارد. بلندترین کوه خاورمیانه، دماوند با ارتفاع ۵۶۱۰ متر در مجاورت تهران سر بر آورده است. در امتداد سواحل جنوبی دریای خزر، جنگل های هیرکانی به طول ۸۵۰ کیلومتر که اکنون بیش از پنج میلیون سال قدمت دارند، کشیده شده است. در مقابل این دو کویر غبارآلود بزرگ دشت لوت و مرنجاب قرار دارند. اما در پایان متوجه خواهید شد که کشف تمام زیبایی های فرهنگی و طبیعی در یک تعطیلات تقریبا غیرممکن است. جمهوری اسلامی ایران ثابت می کند که کشور بزرگی است که حتی در یک ماه نمی توان به طور کامل به آن سفر کرد. بر این اساس، گردشگران باید روی مناظری که متناسب با علایقشان است تمرکز کنند.

قبل از سفر به ایران چه نکات گردشگری را باید بدانید؟

  • تبدیل ارز : کارت نقدی و اعتباری گردشگران خارجی در ایران کار نمی کند. بنابراین مسافران نمی توانند از آوردن کل بودجه سفر به کشور مقصد به صورت نقدی اجتناب کنند. لازم به ذکر است که واردات وجه نقد مشمول محدودیت گزارش دهی معادل ۵۰۰۰ دلار می باشد. هر چیزی فراتر از آن باید هنگام ورود به ایران به گمرک اظهار شود. تبدیل به ریال پول ملی ایران بعداً در فرودگاه، در بانک ها یا صرافی ها انجام می شود. اسکناس ها باید در شرایط عالی باشند، یعنی پاره، خط خورده یا بد فرسوده نباشند. در غیر این صورت ممکن است پذیرفته نشوند.
  • ویزا : گردشگران دارای پاسپورت آلمانی قبل از ورود به ایران نیاز به ویزای معتبر دارند. به عنوان یک قاعده، چنین ویزا در سفارت ایران در کشور خود درخواست می شود. همچنین آژانس های ویزا مختلفی وجود دارند که می توان با پرداخت هزینه ای ویزا را دریافت کرد. یکی دیگر از گزینه های درخواست ویزا، ویزای آنلاین (e-Visa) است. آخرین اما مهم، “ویزا در هنگام ورود” است که باید هنگام ورود به کشور در فرودگاه درخواست شود. البته لازم به ذکر است که هیچ تضمینی برای صدور ویزا وجود ندارد.

گردشگری در کدام مناطق ایران زیاد است؟

در ایران، گردشگران مقصد سفری را تجربه می کنند که با تمام نکات برجسته فرهنگی اش می درخشد. از جمله باغ های رنگارنگ شیراز، کاخ های با شکوه تزئین شده در اصفهان یا ویرانه های چشمگیر تخت جمشید است. در طول سفر در ایران سابق، نه تنها گنجینه های فرهنگی فوق العاده زیبایی برای دیدن وجود دارد، بلکه زیبایی های طبیعی بی نظیری نیز وجود دارد. به عنوان مثال جنگل های دست نخورده حرا قشم، بزرگترین کویر شنی دشت لوت یا دره رنگین کمان در جزیره هرمز.

نکته: دوستداران طبیعت از منطقه ساحلی دریای خزر در شمال کشور دیدن کنند. در آنجا جنگل‌های سرسبز و مزارع وسیع و حاصلخیز را تجربه خواهید کرد – احتمالاً سرسبزترین سبزه در سراسر ایران. یک مقصد گردشگری محبوب، جنگل هیکانی است که در دامنه‌های شمالی کوه‌های البروس قرار دارد. به دلیل وسعت عظیم آن، انواع بهشتی از گیاهان و جانوران را می توان در جنگل ها یافت.

جاهای دیدنی ایران:

 

کاخ گلستان

در مرکز شهر تهران، کاخ گلستان مزین به دوره قاجار قرار دارد. درگاه ورودی به یاد ماندنی که به چندین سالن از جمله تالار آینه ها، تالار الماس و تالار عاج منتهی می شود، ارزش دیدن دارد. در اتاق تاج و تخت، بازدیدکنندگان این فرصت را دارند تا «تخت طاووس» را با جواهرات تماشا کنند.

بازار تبریز

بازار باشکوه و هزارتوی تبریز که شامل ۲۴ کاروانسرا و ۲۲ تالار باشکوه گنبدی است، سنتی است. بازدیدکنندگان تجارت پر جنب و جوش شرقی، طیف وسیعی از کالاها و بسیاری از سنت های صنایع دستی را تجربه می کنند که مدت هاست در دنیای غرب از بین رفته اند.

کاخ سعدآباد

شمال تهران یکی از جاذبه های اصلی پایتخت ایران کاخ سعدآباد است. مجموعه کاخ های زیبا در مجموع شامل هجده کاخ بزرگ و کوچک است که برخی از آنها به موزه تبدیل شده اند.

کلیسای وانک

اصفهان را زیباترین شهر ایران می دانند. کاخ چهل ستون و میدان امام ارزش ویژه ای دارند. کلیسای جامع وانک، کلیسای جامع ناجی که آن را نیز می نامند، در محله ارامنه جولفا، جذابیت کمتری ندارد.

پرسپولیس

بازدید از بقایای شهر باستانی ایرانی تخت جمشید در هر سفری به ایران ضروری است. اگر می خواهید از پایتخت سابق امپراتوری هخامنشی دیدن کنید، باید به شیراز بروید. از آنجا تورهای مختلفی به سمت تخت جمشید ارائه می شود.

مسجد نصیرالملک

یکی از نقوش پر عکس در قلب شهر شیراز، مسجد زیبای نصیرالملک با شیشه های رنگی پر نور است. بهترین زمان برای بازدید صبح زود است، زمانی که نور ورودی شعله رنگی غول‌پیکری را در محوطه مسجد می‌افکند.

شهر قدیمی یزد

یکی از قدیمی ترین شهرهای ایران یزد است. گفته می شود که در هزاره سوم قبل از میلاد تأسیس شده است. منظره شهر با پیچ و خم خیابان های پیچ در پیچ، خانه های زیبای آجری گلی و برج های بادی کاربردی مشخص می شود.

مقبره حافظ و سعدی

بازدید از دو مقبره حافظ و سعدی در شهر شیراز در سفر به ایران ضروری است. پیر و جوان به سمت سنگ قبرهای مرمرین شاعران و اندیشمندان بزرگ کشور جذب می شوند. علاوه بر این، مقبره ها با آلاچیق های سایه دار و باغ های وسیع فریبنده می شوند.

دشت کویر

احساس کویر را تجربه کنید – گردشگران می توانند این کار را در تپه های شنی زیبا و سهل الوصول و چشم انداز کویری داش کویر انجام دهند. در اینجا می توانید از تپه های شنی بلند بالا بروید، حیوانات وحشی را تماشا کنید و در شب های صاف ستاره ها را بشمارید. اگر به دنبال فاکتور سرگرمی هستید، باید سندبرد یا شتر نوردی را امتحان کنید.

تخت سلیمان

در میان دره ای در نزدیکی شهر تابک ایران، آتشکده تخت سلیمان قرار دارد که نام آن به معنای «تخت سلیمان» است. این معبد در زمان پروز اول پادشاه ساسانی ساخته شد. با گذشت زمان، آن را به یک مجموعه کاخ با دیوارهای دفاعی عظیم گسترش دادند. اما امروزه تنها دیوارهای سنگی عظیم و ویرانه های کاخ باقی مانده است.

 

ترجمه : بیا کرمان

منبع : rp-online.de

 

امتیاز کاربران: اولین نفری باشید که امتیاز می دهد!
مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا